EU-VAL??

Håll i dig! Jag höll nästan på att bli Miljöpartist för en stund sen. Efter att lyssnat på han Eriksson, som vågar påstå att vi har klarat den ekonomiska krisen bättre, tack vare att vi inte införde EURO:n. Det här var det närmaste en religiös upplevelse jag har haft på länge. Samtidigt så triggar det ju igång en massa köksbordstänk i min politiskt något snäva syn på tingens ordning. EU-valet! Varför i helskotta ska jag rösta till något, som jag definitivt har tagit ställning emot? EU alltså. Lika motsägelsefullt som de som röstade JA till kärnkraft, skriker NEJ till att förvara avfallet (radioaktivt) i vårt land. Skicka det till Australien, som om det är mindre radioaktivt Down Under? Och dessutom ska ju inte heller uranet brytas i Sverige, det uran som behövs för att ha nån användning av de kärnkraftverk som röstades fram, av en icke-majoritet utan av en massa njaaa-sägare. Konsekvensutredning, kanske vore relevant inför framtida beslut som ska tas av en skock amatörer. Tar man Faan i båten, får man ju lov att ro han i land!

Bli nu inte oroad! Jag kommer definitivt inte låta politiken styra innehållet i min blogg. Men nog rackarns känns det skönt att skriva ner det jag för ögonblicket tänker. Jag hör av mig senare, opolitiskt. Fast en del hävdar att allt egentligen är politik. Från det jag vaknar på morgonen och spolar politiskt korrekt vatten i min toalettstol, till dess jag släcker lampan inför nattsömnen. Dessa åtgärder omfattas ju av en hop med politiska beslut. Och förvisso är det politiska beslut, som gör det möjligt för mig att skriva vad jag vill (nästan) i min blogg? Så var det med det opolitiska.

Kommentarer
Postat av: Johan Jonsson

Rätta mig om jag har fel :)



De länder som knutit sin valuta till Euro som tex Danmark har klarat krisen mycket bättre än Sverige.



Kronan gentemot Euron faller ju totalpladask, våran valuta heter nog snart korvöre.



Enda fördelen med korvöret är väl att turismen ökar. Däremot för oss som bor i Sverige blir det mesta fantastiskt mycket dyrare, vi importerar ju EL / mat / bensin ja det mesta. Men lönerna ökar inte.



Litauen, lettland, estland, Island, Polen etc står i kö för att byta till Euro. Skälet till att euron blivit så åtråvärd är uppenbar: stora valutor står starkare än små när det stormar på marknaden.



Jag förstår inte hur MP man kan stå och säga att Sverige klarar krisen bra pga kronan. iofs, MP är väl inte direkt kända för att komma med speciellt smarta uttalanden.



Jag är för Euro, emot moms och tullavgifter :)

Men någon moderat blir jag aldrig!

2009-05-15 @ 12:59:09
URL: http://jonsch.mine.nu
Postat av: Lisbeth

Rätta mig om jag har fel!! Men jag tror inte Danmark har infört Euro. För övrigt har jag inte den minsta lust att ge mig in i nån politisk debatt. Jag har bara en massa åsikter snurrande i huvvet, ibland.

2009-05-15 @ 15:22:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0